Deelnemer aan Digibord op School: Nellie van der Loo

Nellie van der Loo doet mee met Digibord op School en maakt flipcharts voor het Activ Board.

Als onderwijsassistente in het ZML-onderwijs (al 30 jaar), met ICT in mijn functie-pakket, kwam ik er al gauw achter dat het ActivBoard een hele goede manier is om leerstof steeds anders aan te kunnen bieden. De leerlingen kunnen nu  op verschillende manieren de leerstof benaderen. De meervoudige intelligentie van de leerlingen wordt hierdoor geprikkeld, waardoor de interesse bij de leerstof blijft.  Daardoor is het resultaat/de kans om de leerstof onder de knie te krijgen ook gestegen. Ik vind het dan ook erg leuk om lessen te maken voor het ActivBoard en deze op  www.digibordopschool.nl te plaatsen. Wanneer ik zie dat veel lessen honderden keren worden opgehaald, denk ik dat er grote behoefte aan deze manier van les geven is, ook in het gewone basisonderwijs. De leerlingen doen er hun voordeel mee!
Ik zou dan ook andere makers van ActivBoard-lessen op willen roepen om hun lessen op de site te plaatsen, zodat er straks een groot aanbod aan lesmateriaal voor de digitale schoolborden beschikbaar komt. Het leuke aan deze lessen is dat je ze makkelijk voor jouw groep aan kunt passen.

In oktober gaf ik enkele workshops over het Activ Board op de Fontys Hogesschool in Eindhoven, waar 54 leerkrachten hun ogen uitkeken. Wat voor leuke dingen kun je in je lessen met het bord doen!  

In de toekomst zal het gebruik van het digitale schoolbord alleen maar toenemen, dus blijf op de hoogte van de ontwikkelingen.

Tags:

23 Reacties to “Deelnemer aan Digibord op School: Nellie van der Loo”

  1. Miranda Says:

    ik ben ook helemaal fan van het activboard. Elke keer kom ik weer achter nieuwe dingen. Nu wil ik een vier op een rij kerstversie maken.
    Alleen ik krijg het niet voor mekaar om de kerstballen herhaaldelijk te gebruiken.
    zou jij kunnen vertellen hoe ik dat moet doen? Graag stap voor stap.

    alvast bedankt
    Miranda

    • nellie van der loo Says:

      Hallo Miranda,

      1. Zet het programma in de ontwerpmodus.
      2. Klik met de rechternmuisknop op de kerstbal.
      3. klik op : kopie slepen.
      4. Zet de presentatiemodus aan en je ziet dat het is gelukt.
      Je kunt nu oneindig slepen.
      Ik ben benieuwd naar jouw flipchart. Succes en groeten,

      nellie van der loo

    • Miranda Says:

      Hoi Nellie

      Super bedankt voor de uitleg.

      Nu heb ik een andere vraag. Volgende week wil ik op mijn activ-board bewegend vuurwerk laten zien. Helaas kan ik de flipchart over vuurwerk niet openen. Kan je mij vertellen hoe ik bewegend vuurwerk in een flipchart kan maken.

      alvast bedankt
      Miranda

      • nellie van der loo Says:

        Hallo Miranda,

        Om de vuurwerkles te openen moet je Activ Inspire gebruiken. Om de bewegende plaatjes te kunnen zien, moet je in de presenteermodus staan.
        De bewegende plaatjes, zijn een kwestie van animaties (bewegende plaatjes) in een map zetten en dan de plaatjes in de les slepen.
        Wanneer je Activ Primary nog gebruikt, dan is het wat omslagtiger. Een goede uitleg hiervan staat op http://www.flipcharts.nl — tips— uitleg gif animaties. Dan ,lukt het ook.
        Heel veel succes ermee, groeten,

        Nellie van der Loo

  2. Martin Says:

    Hallo Nellie,

    Ik heb jouw flipchart gedownload, maar hoe krijg je ‘m ‘werkend’. Je kunt wel klikken, het plaatje komt tevoorschijn. En dan? M.a.w. er is geen interactiviteit.
    Bedankt alvast.

  3. nellie van der loo Says:

    Hallo Martin,

    Over welke flipchart heb je het? Laat eens horen.
    Bij mij is de eerste pagina meestal de titelpagina, waar nog niets te doen valt.
    Misschien is dat het?
    Groeten,

    Nellie

  4. digibordopschool Says:

    Martin mailde mij dat het gaat om Sint 4 op een rij.

  5. nellie van der loo Says:

    Hallo Martin,

    Bij bladzijde 2 tot en met 6 sleep je zelf de pionnen (Sint en Piet) naar de witte vakjes om 4 op een rij te spelen.
    Heel veel plezier.

    Nellie

  6. El Says:

    geweldige flp zitten er bij, heel erg bedankt, maar ik heb moeite met sommigen die niet kunnen openen in activstudio (bv 4 op een rij met carnaval en van carnaval zijn er meerdere)… waar ligt dit nu aan?

  7. nellie van der loo Says:

    Hallo El,

    Met activstudio ben ik niet zo bekend, Maar de laatste flipcharts zijn gemaakt in ActiveInspire. De versie die ddeze zomer uitgekomen is. Misschien kun je ze daarom niet openen. Vraag aan de ict-er op school, om de nieuwe versie op de computers te zetten, dit is gratis voor de scholen, die met de Activsoftware werken.
    Succes.

    Nellie van der Loo

  8. Miranda Says:

    Hoi Nellie,

    Ik wil de flipchart tekenles carnaval openen. Helaas krijg ik alleen maar witte pagina’s te zien. Ik open het programma in activprimery.
    Doe ik iets verkeerd?

    Hoor graag van je.
    gr. Miranda

  9. nellie van der loo Says:

    Hallo Miranda,

    Net als laatst, toen je de vuurwerkles niet kon openen, ligt dit aan het feit, dat je nog ActivPrimary gebruikt en niet de update ActivInspire. Vraag aan jullie school-ict-er om snel de updates op de computers te zetten, want dan kun je alle lessen gebruiken, die aangeboden worden. Steeds meer lessen worden in Inspire gemaakt. Zelfs notebooklessen kun je met Inspire openen, dus dat geeft héél wat voordelen en mogelijkheden.
    Op dit moment ben ik met een hele leuke les bezig over goede keuzes maken voor kinderen (wel in Inspire), dus wil je actuele en nieuwe lessen ophalen, dan is het noodzaak, als je de laatste versie op de computer hebt staan.
    Groetjes,

    Nellie van der Loo

  10. Vermenigvuldigen met kerero’s « Digibord op School Weblog Says:

    […] kerero’s werden bedacht door Nellie van der Loo en zijn gemaakt met ActivInspire, de software die bij het Activ Board wordt geleverd, maar […]

  11. Het verhaal over de melk van Koe « Digibord op School Weblog Says:

    […] over wat er met de melk van Koe gebeurt. Als extra enkele opdrachten. Flipchart gemaakt door Nellie van der Loo. Meer land- en tuinbouw / […]

  12. Nieuwe flipchart: de Letterkast « Digibord op School Weblog Says:

    […] met de letters en woordjes te gaan maken.  Naar de Letterkast Deze flipchart werd gemaakt door Nellie van der Loo. Meer leermateriaal voor de […]

  13. Ed van Uden Says:

    Hallo, ik maak soms gebruik van flipcharts. Het valt soms op bij het downloaden dat er geen extensie achter staat. In dit geval gaat het over de letterkast.flipchart. Flipchart is echter geen extensie. Ik heb dit ook bij meerdere flipcharts gemerkt. Ik gebruik de flipchartviewer om de flipcharts te bekijken.

    Doe ik iets verkeerd ???

    • Nellie van der Loo Says:

      Hallo Ed,

      Bij mij staat achter de les alleen, dat het een ActivInspire bestand is, Misschien is de echte extensie verborgen. Vroeger bij ActivPrimary was dat flp.
      Kun je de les wel inkijken?
      Wanneer je de les in ActivInspire opent, loopt alles prima.
      Je zou deze vraag eens bij bv. http://www.theactivboardpeople.nl kunnen stellen.
      Zij moeten zeker hierop het antwoord weten.
      Hopelijk heb ik je wat op weg geholpen, groetjes,

      Nellie van der Loo

  14. JM Vooys Says:

    Beste Nellie,
    Ik heb twee vraagjes
    Ik ben veel aan het ontdekken in het programma. Er is één ding waar ik niet achter kom: Op sommige flipcharts die op de website worden aangeboden kun je objecten verslepen om ze te rubriceren. Wanneer je het goed doet, dan blijft het object staan, zet je het echter op de foute plaats, dan springt het object terug naar de oorspronkelijke plaats. Weet jij hoe dit werkt?
    Over drie weken geef ik een workshop active voor collega’s van onze stichting, ik ben benieuwd naar de workshop die jij hebt aangeboden. Wil je daarvan iets delen?
    Groeten,
    JM Vooys

  15. janneke verhoeven Says:

    Hoi Nellie,

    jij bent 2 jaar geleden bij ons op school geweest om uitleg te geven over het active bord. Nu heb ik thuis ook de software geinstalleerd, en sindsdien ben ik alle resources kwijt. Ik heb geen plaatjes, achtergronden en flipcharts meer. Jij hebt toendertijd bij ons op school ervoor gezorgd dat we gevulde resources hadden. Zou jij dat weer kunnen doen bij mij>?

    Met vriendelijke groetjes,

    Janneke Verhoeven van de Gerardusschool.

  16. Thea Says:

    Dag Nellie,

    Via een zoektocht over het onderwerp zomer vakantie kwam ik bij jou terecht via digibord op school. en wilde jou flipchart openen. maar hoe ik ook mijn best deed of het eerst opsloeg ( dan staat het wel in mijn map aangegeven) ik kan er verder niets mee. Het wil niet openen of wat dan ook. Kun jij me uitleggen hoe dat komt.

    hart. gr.
    Thea

  17. agnes Says:

    Dag Nellie,

    Het kerstverhaal dat jij hebt gemaakt is dat het oorspronkelijke bijbels verhaal?

    Vriendelijke groet Agnes

    • Nellie Says:

      Hallo Agnes,

      Sorry voor het late reageren, maar mijn computer was stuk.
      Wat het verhaal betreft ken ik geen ander verhaal, dus……….
      Groetjes,

      Nellie van der Loo

Geef een reactie

